Alergi la sala sau in aer liber?

Alergi la sala sau in aer liber?

Alergi la sala sau in aer liber?

Este o intrebare de care ne lovim destul de des mai ales acum cand parcurile inverzesc si te imbie la miscare. Ei bine, alergarea in aer liber este atat de placuta intr-o zi frumoasa pe cat de neplacuta intr-o zi urata, rece si ploioasa. Exact din acest motiv pe timpul iernii aparatele cardio din salile de fitness sunt foarte solicitate. Chiar si cei mai pasionati de alergatul in aer liber vor fi constransi sa alerge indoor, folosind aparatele cardio.

Intrebarea insa persista: Este sau nu aceleasi lucru?
Nu este nevoie sa fii expert pentru a putea intelege unele diferente  fie numai si din prisma senzatiilor  pe care le percepi.Voi incerca in urmatoarele randuri  sa explic diferentele atat din punct de vedere biomecanic cat si din punct de vedere al consumului  energetic.

Care sunt schimbarile?
Diferenta principala atunci cand alergam in aer liber  fata de alergatul pe banda este ca, noi sunt cei care initiem miscarea impingandu-ne spre inainte pe o suprafata fixa, spre deosebire de banda,care initiaza miscarea prin suprafata sa mobila.
Aceasta observatie poate aparent banala, declanseaza reactii si raspunsuri diferite din partea sistemului nervos, determina modificari in biomecanica miscarii in consecinta si diferente vizavi de consumul energetic.
Un exemplu in acesta directie – faza de accelerare – in mod normal in momentul in care acceleram, trunchiul se duce usor spre inainte, spre deosebire de banda, unde trunchiul nu se apleaca spre inainte, dimpotriva, uneori se duce usor spre inapoi.

Intrebarea arzatoare ramane: Unde este mai bine sa alergam: in sala sau in aer liber?

Sa aprofundam impreuna diferentele dintre cele doua activitati:
  Musculatura implicata puternic in efort: cvadriceps-ul si tibialul anterior.
  Lipseste faza de accelerare, organismul nu trebuie sa mai invinga rezistenta suprafetei de alergare; mai putin solicitant din punct de vedere cardiovascular.
  Faza de recuperare este de multe ori mai intensa fapt ce determina o mai mare oboseala musculara la nivelul gambelor.
  Elasticitatea suprafetei de alergare determina socuri ceva mai reduse la nivelul principalelor articulatii, dar insa alergarea excesiva determina aparitia unor tendinite patologice si probleme la nivelul gleznei si genunchiului. Acest lucru este determinat din cauza contactului mai mare al piciorului cu banda rulanta, fata de alergarea in aer liber.
  Frecventa pasilor este ceva mai mare in cazul alergarii pe banda, dar de foarte multe ori dificil de controlat.
  Ambientul – temperatura, umiditatea – aceste variabile influenteaza sistemul de termoreglare al organismului

Antrenamentul
In concluzie, putem spune ca alergarea in aer liber este mult mai complexa decat alergarea pe banda. In primul rand ne ofera o viteza constanta, chiar daca nu mai este controlata de noi jucandu-ne la butoane, noi suntem cei care voluntar controlam reprizele de accelerare si revenire pe toata durata antrenamentului.
 

Acum pentru cei care alearga destul de rar, banda de alergat reprezinta o alternativa buna, dar ori de cate ori aveti posibilitatea de a alerga in aer liber, acesta este alegerea cea mai buna.

Comenteaza

Cauta in:

Newsletter

Citeste acum