Antrenamentul proprioceptiv

Antrenamentul proprioceptiv

Antrenamentul proprioceptiv

In ultima perioada, in tara noastra a crescut nivelul de constientizare privind nevoia unui stil de viata sanatos, din care exercitiul fizic regulat nu poate lipsi. De asemenea, numarul alternativelor din acest domeniu a crescut, varietatea tipurilor de miscare disponibile doritorilor rivalizand cu aceea din tarile occidentale, unde exista deja o educatie solida in acest sens. Cu alte cuvinte, din ce in ce mai multi dintre noi ne dorim sa invatam, sa ne asumam si sa practicam o forma de miscare. Rezultatele sunt deja binecunoscute: o mai buna stare de sanatate, o conditie fizica mai buna, rezistenta crescuta la stress, niveluri de energie mai mari, etc. 


 Pe de alta parte, odata cu explozia acestui curent, incepem sa ne confruntam si cu latura negativa: accidentari, supra-antrenament, epuizare, etc. Incepem sa ne dam seama ca dozarea antrenamentelor si imbinarea antrenamentului cu refacerea sunt necesitati, nu mofturi. Calibrarea exacta a pauzelor dintre serii, dintre exercitii, dintre antrenamente, pe de o parte, si recomandarea suplimentelor alimentare, cantitatea si calitatea somnului pe de alta parte, nu mai sunt de mult timp aspecte necesare doar in viata sportivului de performanta. Datorita stilului nostru alert de viata, antrenamentul, regimul de viata corect si atent dozat au devenit o realitate. Fiecare dintre noi, cu joburi dificile, cu o viata sociala si familiala, cu o perioada limitata pentru odihna si nenumarate responsabilitati suntem sportivi in adevaratul sens al cuvantului. Viata umana a devenit o activitate de inalta performanta.
 In aceste conditii, asemenea unui sportiv, trebuie sa devenim constienti ca cea mai importanta resursa de care beneficiem suntem noi insine: corpurile noastre si mintile noastre. 


 Intorcandu-ne la antrenamentul fizic, exista diverse solutii pentru a evita accidentarile sau supra-antrenamentul. Daca aveti un antrenor personal, acestea sunt in responsabilitatea lui, insa, cu toate acestea, doar dumneavoastra va cunoasteti intim organismul si ritmurile sale. Alternativa despre care vreau sa va vorbesc este antrenamentul proprioceptiv.


 Ce sunt proprioceptorii? Acestia sunt receptori specializati ai corpului uman. Ei se afla in muschi, tendoane, articulatii. Functia lor este sa detecteze schimbari in pozitia corpului, gradul de tensiune si intindere al diversilor muschi sau tendoane. Atunci cand medicul testeaza faimosul reflex la genunchi, cu ciocanelul, el de fapt, testeaza raspunsul proprioceptorilor aflati in tendonul cvadricepsului, in portiunea sa subrotuliana. Acest test evidentiaza si functia proprioceptorilor: atunci cand intinderea sau tensiunea sunt prea mari si exista pericolul de rupere, musculatura se contracta, blocand miscarea.
 Cum putem folosi acesti receptori? E destul de simplu: in orice moment avem o cantitate mare de informatii de la acesti receptori: inchideti ochii si indreptati-va atentia spre corpul dumneavoastra. Cel mai probabil veti simti un amalgam de senzatii, incluzand tensiune, intindere, comfort, etc. Acestia sunt proprioceptorii dumneavoastra. Fiind raspanditi pe intreaga suprafata a corpului, acesti senzori ne pot da intotdeauna o situatie destul de reala a starii corpului nostru in ce priveste: postura, tonusul muscular, pozitia articulatiilor, zonele tensionate sau in pericol, etc. Ne-am obisnuit sa nu dam prea multa ascultare acestor semnale si sa pretuim altele (de exemplu informatia vizuala). Insa acesti receptori ne pot da diagnosticul cel mai apropiat de realitate al starii interioare a corpului nostru. In mod evident, tensiunea excesiva, durerea, discomfortul, sunt semne negative, care duc, in final la accidentari sau oboseala excesiva.

Sfatul specialistului:
 - Data viitoare, la antrenament, incercati sa va indreptati atentia spre senzatiile interioare ale corpului dumneavoastra in timp ce lucrati, dar si in timpul pauzelor dinttre exercitii. S-ar putea sa observati cum cautati senzatia de tensiune interioara si cum o produceti in mod neconstructiv, pentru ca am invatat sa consideram tensiunea ca un factor de succes si progres. Insa tineti mintea ca tensiunea trebuie cauzata de greutati, aparatura, etc, nu de lupta interioara a organismului.
-  Daca veti fi consecventi in aceasta observare a senzatiilor corporale, veti invata sa distingeti tensiunea exterioara de cea auto-indusa, va veti obisnui cu ritmurile naturale ale corpului dumneavoastra, veti preveni o mare parte din accidentarile ce pot aparea si, ca si ultim beneficiu, va veti imprieteni cu adevarat cu propriul dumneavoastra corp.

 Ca un rezumat:
- indreptati-va atentia, oricand e posibil, spre senzatiile interne ale propriului corp
- cautati mereu senzatia de confort maxim posibila in conditiile date.
- ascultati, de cat mai multe ori, semnalele corpului privind postura, tensiunea si disconfortul

Mult succes in antrenamentul dumneavoastra! 

 DRAGOS Ghitiu

Prep. Univ. Drd. U.N.E.F.S Bucuresti

Instructor Tai Chi

Lui Dragos ii puteti scrie pe adresa office@profitness.ro

Comenteaza

Cauta in:

Newsletter

Citeste acum