Antrenor Fitness: Cum predai o lectie multilevel?

Antrenor Fitness: Cum predai o lectie multilevel?

Antrenor Fitness: Cum predai o lectie multilevel?

Daca esti antrenor cu experienta in ceea ce afara se numeste “fitness muzical”,stii foarte bine ca la fiecare inceput de sezon clasa ta se umple cu persoane cunoscute dar mai vin si multe persoane noi, care sunt mai putin experte si mai putin pregatite. Cum procedezi?

Trebuie sa infrunti mereu noul sezon cu mult entuziasm si plin de idei.  Primele lectii, cand toti se prezinta la clasele de aerobic, step, TBW etc, sunt cu siguranta cele mai dificile de gestionat.  De-a lungul primelor saptamani, vei regasi in sala oameni care te urmaresc de ani de zile dar si neinitiati aflati la prima lor vizita la sala. Si implicit in aceste doua grupuri se regasesc indivizi mai mult sau mai putini abili. De obicei te vei trezi in fata unui grup eterogen, cateodata dificil de gestionat. Este o problema a tuturor antrenorilor, fie acestia experimentati sau incepatori.
 
Iata cateva sfaturi care te vor ajuta sa conduci in cel mai bun mod posibil o lectie, in care participantii au nivele diferite de pregatire, lectie adresata atat persoanelor cu abilitati motorii dovedite dar si altora mai putin pregatite fizic:

1. Incepe lectia cu exercitii mai putin provocatoare, apoi insereaza pe parcurs si exercitii mai complexe. Aceasta regula trebuie respectata nu doar in ceea ce priveste coregrafia ci si exercitiile de conditionare musculara. Un exemplu: exercitii pentru partea superioara apoi pentru cea inferioara, inainte sa treci la exercitiile integrate.
2. Comunica verbal modificarile exercitiului care implica cresteri sau reduceri ale intensitatii. Asta va mentine concentrarea elevului la un nivel optim
3. Evita sa ai la inceput un program in care intensitatea exercitiilor variaza foarte mult. Persoanele noi se simt obligate sa execute exact ceea ce le demonstreaza instructorul. Elevii mai vechi stiu de acum foarte bine sa isi regleze intensitatea exercitiilor in functie de gradul lor de pregatire.  Variind mult exercitiul, cei mai putin experimentati vor “copia” si intensitatea de executare a exercitiului, pentru care nu sunt inca pregatiti. Nu cred ca vrei sa ai in clasa ta un client in prag de colaps datorat epuizarii.
4. Foloseste cuvinte “neutre” atunci cand doresti sa introduci modificari de intensitate sau complexitate ale exercitiilor. Este de preferat sa folosesti termeni ca “nivelul unu, doi sau trei”. Mai bine spune “nivel pentru avansati" decat “acest exercitiu este pentru incepatori”. Foarte putini dintre clientii tai au “umilinta” sa recunoasca ca sunt incepatori. 
5. Pentru un exercitiu de tonifiere oarecare poti reduce baza de sprijin (pe o singura gamba de exemplu), sau sa reduci ritmul, pentru o variatie eficace, simplu de explicat si cu efect garantat pentru cei care vor sa creasca intensitatea.
6. In timpul introducerii pe care o faci, explica ca este posibil sa executi acelasi exercitiu la nivele diferite de intensitate. Daca exista macar o singura persoana care lucreaza la nivel inalt continua dar daca exista o persoana care lucreaza la un nivel mult inferior, continua explicand ca lectia nu este o intrecere si fiecare poate sa isi “personalizeze” nivelul de intensitate la care executa exercitiul.
7. Foloseste un elev drept “model” pentru a exemplifica executarea unor exercitii la nivele variate de intensitate. De exemplu daca tu executi un squat atunci modelul tau va executa un squat jump.  Asta nu doar ca va contribui la comunicarea mai multor optiuni dar va face elevul respectiv sa se simta important.
8. Explica foarte clar si precis care sunt obiectivele fiecarui exercitiu. Este un element de motivare foarte puternic si participantii vor intelege nu doar “ce” dar si “de ce” trebuie sa execute.
9. Asezati o persoana noua alaturi de una cu experienta. Aceasta actiune da incepatorului un punct de referinta dar ajuta si la socializare, unul din cele mai importante motive pentru care oamenii vin la sala.
10. Ai rabdare cu elevii.  Esti instructor de fitness colectiv. Obiectivul tau este sa ajuti si sa incurajezi oamenii care participa la clasa ta, sa adopte un stil de viata activ. Nu descuraja pe nimeni, pierzandu-ti rabdarea. Iti mai amintesti cumva prima ta lectie cand erai si tu incepator? Calmul si bunul simt raman armele tale cele mai importante. Acesti participanti la clasa ta sunt garantia locului tau de munca, de aceea motiveaza-i si sustine-i moral.  

Un profesor bun trebuie sa stie sa recunoasca care sunt exigentele clasei si sa le satisfaca in mare masura. Si nimeni, niciodata nu a afirmat ca ar fi simplu…

Comenteaza

Cauta in:

Newsletter

Citeste acum