Antrenor personal: Erori in programele de antrenament

Antrenor personal: Erori in programele de antrenament

Antrenor personal: Erori in programele de antrenament

Un program de antrenament ar trebui sa raspunda cerintelor particulare ale destinatarului sau, tinand seama de o serie de aspecte printre care obiective, durata de timp si frecventa la sala planificata.

Sa nu confundam o fisa de antrenament cu o hartie unde se pot arunca de-a valma si fara logica o cantitate mai mare sau mai mica de exercitii.

Implementarea unui antrenament este fara indoiala o parte extrem de interesanta a muncii unui instructor, deoarece in acest mod, acesta isi pune in practica toate cunostintele acumulate, capacitatea de analiza si de adaptare la fiecare situatie in parte si experienta. Asta inseamna ca la analiza competentelor instructorilor dintr-un club, doar cei mai experimentati vor putea sa recomande un antrenament personalizat, in timp ce incepatorii se vor limita sa acorde asistenta in sala de fitness. Pregatirea in orice activitate sportiva cere o planificare atenta a perioadelor, ciclurilor si mijloacelor de antrenament, in functie de obiective dar cu o diferenta notabila fata de activitatea din sala: la sala programarea se face in general pe termene scurte deoarece continuitatea nu reprezinta o garantie. Cine frecventeaza sala de fitness are alte obiective decat o persoana care este pasionata de un sport anume, de aceea valabilitatea unei fise de antrenament are o valabilitate cuprinsa intre o luna si 2 luni. Asta insa impune o monitorizarea rezultatelor in functie de sub-obiectivele realizate, care permite o programare a perioadei imediat urmatoare. O fisa de antrenament va include un anumit tip si numar de exercitii cu indicarea seriilor, a numarului de repetari, a timpului de recuperare si a greutatilor utilizate cu suprasarcina, care trebuie sa fie organizata in functie de anumite criterii.
Ca sa faci o proba, propune la 2 instructori sa realizeze o fisa de antrenament pentru aceeasi persoana si este posibil sa ai surpriza ca aceste fise sa nu fie doar diferite ci chiar contradictorii. Desigur ca e normal sa existe si diferente, in functie de metodele utilizate. Dar mai des se intrevede o lipsa de metoda,  cunostinte slabe de biomecanica, sau ignorarea regulilor de intocmire a unei fise de antrenament. Acest lucru va genera confuzie in mintea clientului, care se va adresa mai multor instructori. Inafara de diferentele perfect legitime intre cele 2 fise de antrenament, care au in comun o realizare corecta si comuna in mare parte, se mai pot inregistra erori pe care le putem imparti in 2 categorii: Erori care compromit eficacitatea antrenamentului si erori care incalca siguranta antrenamentului pentru subiectul respectiv.
 
Erori care compromit eficienta antrenamentului
Aceste erori au ca si consecinta, in cel mai rau caz, lipsa de productivitate a antrenamentului, impiedicand realizarea obiectivelor care au fost fixate si care ar fi fost obtinute daca antrenamentul ar fi fost executat in mod corect. Intre acestea se regasesc:

• Volum de sarcina gresit pentru grupa musculara respectiva.
• Alegerea gresita a grupelor musculare de antrenat, pentru indeplinirea obiectivului.
• Combinarea gresita a exercitiilor pentru grupul muscular respectiv.
• Stimul insuficient pentru realizarea obiectivelor (de ex se va propune un tip de program pentru imbunatatirea fortei maximale si un altul pentru cresterea rezistentei).
• Durata prea mare a sedintei de antrenament fata de timpul disponbil (care va duce la criza de timp si la nerealizarea completa a fisei de antrenament).

Erori care pun in pericol siguranta subiectului
Acestea sunt mai grave decat cele anterioare, deoarece expun clientul unui program de antrenament cu consecinte daunatoare pentru propria lui sanatate. Dintre acestea cele mai cunoscute sunt:
 • Omiterea incalzirii. Fiecare sedinta de antrenament se imparte in 3 faze din care prima este intotdeauna destinata incalzirii generale. Aceasta este necesara pentru a introduce gradat organismul in efort. La sala, pe langa asta vorbim si despre incalzirea specifica, care pregateste mai ales grupa de muschi care se va antrena, reducand aparitia traumelor si durerilor. Deci a sari peste incalzire din lipsa de timp, sau pe motiv ca aceasta poate provoca o risipa de energie necesara in faza centrala, este o eroare foarte grava.
• Alegerea unor exercitii contraindicate starii de sanatate sau nivelului de forma al subiectului. Pentru orice exercitiu efectuat la sala, putem identifica indicatii, contraindicatii si efecte colaterale de care trebuie sa tinem seama cand planificam un antrenament. General vorbind, nu exista “exercitii bune si exercitii rele” ci buna sau rea este doar modalitatea de utilizare a acestora.  Si asta poate avea consecinte grave asupra starii de sanatate a subiectului si in cazuri extreme chiar probleme legale pentru instructor si pentru club. Sa nu mai spunem de problemele de imagine. Deci atentie!


 
 

Comenteaza

Cauta in:

Newsletter

Citeste acum