Despre Antrenamentul Functional cu Dragos Ghitiu

Despre Antrenamentul Functional cu Dragos Ghitiu

Despre Antrenamentul Functional cu Dragos Ghitiu

 

Pe masura ce apar tot mai multe sali, cluburi sau centre de fitness, se diversifica tot mai mult aparatura, suplimentele nutritive si nivelul cunostintelor la care instructorii si clientii au acces deopotriva. In acest context, clientul poate sa isi aleaga, in mod avizat, antrenorul, aparatele sau suplimentele pe care sa le utilizeze. 
 
Cele mai noi concepte si metodologii de antrenament vin din lumea sportului de performanta. Atletul profesionist duce o lupta continua cu cronometrul, centimetrii, comisia de punctare sau adversarul, iar performantele de varf se castiga cu eforturi colosale si se pierd foarte usor. Mai mult, atletul se afla mereu intr-un echilibru delicat, prins intre dorinta de a se impinge mereu peste limitele sale si grija de a nu-si rani sau supra-solicita trupul. In aceste conditii, pentru un sportiv de varf, pregatirea fizica generala (realizata prin tehnici si mijloace asemanatoare fitness-ului sau derivate din el) este, in acelasi timp, un instrument de imbunatatire a performantelor si de prevenire a accidentarilor ce pot surveni datorita unui calendar competitional incarcat.
 
Sportivii, antrenorii si preparatorii fizici sunt la curent cu tot ce apare mai nou si cu toate tehnicile validate ca eficienta. Cea mai noua dintre aceste orientari este antrenamentul functional. Antrenamentul functional stipuleaza ca toate exercitiile realizate in sala de forta trebuie sa corespunda felului in care corpul actioneaza natural in sport sau in viata cotidiana. Pentru acest scop, se realizeaza predominant exercitii cu greutati libere (haltere sau gantere, discuri, benzi elastice, rulouri, mingii physio) sau cu greutatea corpului, simuland miscari sau modele de miscare intalnite frecvent in viata cotidiana sau in sportul vizat.
 
Avantajul in a folosi astfel de miscari este ca sunt implicate mai multe grupe musculare pentru fiecare miscare. De asemenea, in timpul unui sut la poarta sau a unei aruncari la cos, articulatiile si grupele musculare sunt angrenate in proportii si cu roluri specifice. Spre exemplu, in cazul unei aterizari dupa o saritura in inaltime, articulatia gleznei trebuie sa fie flexibila, pentru a absorbi socurile, iar articulatia genunchiului trebuie sa fie stabila. Articulatia soldului trebuie sa fie mobila, pentru a ajuta la amortizare, iar zona lombara trebuie sa fie cat mai stabila. Un antrenor avizat cunoaste raporturile optime pentru fiecare miscare.
 
Un trainer ce foloseste antrenamentul functional evalueaza anumite miscari de baza (precum genuflexiunea sau saritura cu aterizare pe un picior) pentru a detecta eventuale puncte slabe in mobilitate, stabilitate, aliniament corporal sau model de miscare, apoi creeaza programe de antrenament pentru a le corecta, pentru a preveni accidentarile si pentru a creste performantele.
 
Rezultatele unei astfel de abordari se concretizeaza in beneficii importante :
- prevenirea accidentarilor;
- cresterea performantelor nu doar pentru una sau doua grupe de muschi, ci pentru intreg corpul, ca o unitate coerenta;
- implicarea sinergica, ordonata si eficienta a muschilor si articulatiilor in fiecare exercitiu;
- antrenamentul este mereu divers, nu exista plafonare sau rutina;
- se abordeaza si se dezvolta nu doar forta si rezistenta, ci si indemanarea, coordonarea, echilibrul, mobilitatea, agilitatea, detenta;
- deoarece sunt implicate multe grupe de muschi la fiecare miscare, se consuma multe calorii la fiecare antrenament;
- antrenamentul functional dezvolta o forma corporala definita, longilina, ca a unui atlet de varf, imbunatatind, simultan, toate activitatile vietii cotidiene sau sportive.
 
In cadrul acestui gen de antrenament, musculatura soldului, a genunchiului, a zonei abdominale si a centurii scapulare sunt in special vizate prin strategii corective sau de consolidare, iar progresul se masoara nu doar in numarul si incarcatura miscarilor, ci si in corectitudinea lor, in parametrii de echilibru, agilitate si coordonare.
 
Antrenamentul functional este potrivit pentru oricine. El poate preveni accidentarile sau afectiunile muschilor, oaselor si articulatiilor intr-o mai mare masura decat antrenamentul clasic, la aparatura din sala de forta. Imbunatateste functionarea fiecarei grupe musculare si articulatii, stimuland deopotriva performantele corpului ca un intreg. Prin diversitate, complexitate si intensitate, este capabil sa ofere mereu noi provocari pentru orice iubitor al sportului sau fitness-ului, pentru atletul profesionist sau pentru sportivul de week-end.  
 

 

 DRAGOS Ghitiu

Prep. Univ. Drd. U.N.E.F.S Bucuresti
Instructor Tai Chi
 
Lui Dragos ii puteti scrie pe adresa office@profitness.ro

Comenteaza

Cauta in:

Newsletter

Citeste acum