Dieta de vara a copilului

Dieta de vara a copilului

Dieta de vara a copilului

Cand vine caldura, multi dintre copii manifesta o lipsa de apetit ingrijoratoare pentru noi parintii. Cum te comporti intr-o astfel de situatie?
Pe timpul verii se consuma mai putina energie pentru a mentine constanta temperatura corpului, comparativ cu  anotimpul rece, organismul avand nevoie de o cantitate mai mica de calorii ingerate. Copiii au un mecanism de autoreglare mult mai perfectionat decat adultii si din acest motiv, cand este foarte cald, mananca mai putin.
Este inutil, deci, sa il fortezi sa manance feluri abundente: mancarea nu trebuie vazuta ca o „pedeapsa” deoarece exista riscul ca lipsa de apetit temporara si naturala din timpul verii, sa se transforme intr-un fenomen constant (cu pericolul de a dezvolta tulburari alimentare cum sunt anorexia si bulimia). Sa spunem atunci un da, felurilor de mancare usoare si mai ales unei alimentatii sanatoase si bogate in vitamine.
Ce sa bea?
Inainte de toate este indispensabil sa il convingi sa bea multa apa, pentru a evita deshidratarea. Cand este foarte cald, copii oricum se agita si transpira mult, deci este nevoie sa „puna la loc” lichidul pierdut. O alternativa la apa o poate constitui sucul de fructe care contine putine zaharuri, lipsit de conservanti sau sucul fresh obtinut instant. Trebuie sa eviti bauturile gazoase sau foarte reci.
Daca copilul are sub 2 ani, nu uita sa iei in bagaj lapticul cu care acesta s-a obisnuit sub forma de formula, un fierbator instant si apa plata pentru a-i putea prepara oriunde masa, care il hraneste si ii potoleste setea in acelasi timp. Evita sa ii dai apa de la robinet oricat de curata ti se pare.
Micul dejun
Daca in perioadele de canicula copilul refuza felurile calde, la micul dejun ii putem servi lapte rece cu cereale sau fructe, iaurt si sucuri de fructe. Si la gustare fructele si iaurtul sunt recomandate, dar si o inghetata furnizeaza un aport caloric optim, pe langa elemente importante pentru crestere: proteine, calciu, fosfor, fier si vitaminele A, B1 si B12. Este buna si inghetata „artizanala”, nu doar cea ambalata, trebuie doar sa retii ca inghetata cu fructe contine mai putine calorii decat cea cu frisca si ciocolata, de exemplu.
Pranz si cina
La pranz si la cina, pentru un fel sanatos, fructele si legumele sunt obligatorii. Beneficiile lor sunt unanim recunoscute si se consuma in cantitati mari  tot timpul anului, iar vara in mod special, deoarece sunt pline de vitamine si saruri minerale necesare organismului pentru a inlocui ce se pierde prin transpiratie. Daca vacanta ta este la mare da-i sa pape cu predilectie legume galbene si rosii (ardei, caise, rosii etc) care stimuleaza productia de melanina, protejand in mod natural pielea de radiatiile solare. Aliati pretiosi sunt deasemenea morcovul si pepenele care contin din belsug antioxidanti. Pepenele rosu, mai ales, contine multa apa si putine calorii si place mult copiilor.
Din lista fructelor si legumelor de vara recomandate, mai sunt: sparanghel, caise, pepene verde, morcovi, piersici, dovleceii, capsuni, zmeura, papaya, cirese, ardei kapia si galben, conopida etc
Sa nu uitam de paste, orez si cartofi, alimente complete si sanatoase, care pot fi oferite copiilor sub forma de salate reci, colorate si distractive.  Carnea de obicei nu place foarte mult copiilor, mai ales vara e bine sa evitam sa o oferim mai des de 3-4 ori pe saptamana. In locul sau putem introduce in meniu alte alimente bogate in proteine cum sunt ouale, branza sau, daca va petreceti vacanta la mare, pestele, care este o sursa bogata de Omega 3, un stimulent al intelectului si sistemului imunitar afectat de caldura.
Reguli generale
-Evita complet prajelile pe timpul verii, chiar daca piticii le gasesc foarte apetisante ,deoarece se digera mult mai greu: snitele, cartofi prajiti, hamburger etc, conservele si diversele gustarele la pachet care contin multa sare.
-Incearca sa ai mereu la tine o sticla cu apa.
-Atentie mare unde mancati in vacanta, locul trebuie sa iti inspire incredere din punct de vedere al curateniei si felurilor prezentate (trage cu ochiul la ceilalti clienti) si pentru copil ia mereu feluri de mancare care stii ca nu se pot pastra timp indelungat si se fac imediat: gratare, mamaliguta cu branza si smantana, omlete cu legume, ciorba simpla de pui etc.
 

Comenteaza

Cauta in:

Newsletter

Citeste acum