Ficatul si dieta

Ficatul si dieta

Ficatul si dieta

Ficatul si functiile sale
Ficatul este glanda cea mai mare din organism si care „munceste” cel mai mult deoarece are de indeplinit zilnic mai mult de 500 de functii. Cea mai importanta este aceea de filtrare a sangelui, ceea ce ne permite sa folosim carbohidratii si grasimile pe care le ingeram. Sa ajuti ficatul sa se curete si sa se regenereze inseamna sa castigi ca si sanatate.
Ficatul cantareste aproximativ 1000-1500 grame si dimensiunile sale raman constante in raport cu greutatea intregului corp, crescand sau microrandu-se in functie de aceasta. Este determinant in metabolism, dezvoltand o serie de procese importante printre care inmagazinarea glicogenului (rezerva de energie), sinteza proteinelor plasmatice si purificarea sangelui. Asemeni unei complexe uzine chimice, el poate modifica aproape orice structura sau compozitie chimica, distrugand şi anihiland toxinele. Ficatul este si un un rezervor de sange si un depozit pentru pastrarea vitaminelor A şi D. In ficat sunt prelucrate enzime, colesterol, proteine, vitamina A (din caroten) si factorii ce asigura coagularea sangelui.
Una din principalele functii ale ficatului este aceea de a produce bila. Sarurile continute de aceasta contribuie la digerarea eficienta a grasimilor, ele ationand asemeni detergentilor, emulsionand materiile grase.
 

DAR o dieta incorecta, fumatul si alcoolul pot compromite, unori iremediabil, activitatea ficatului.
Omega 3 pentru celule ficatului
Acizii grasi nesaturati apara ficatul de tumori. Omega 3 extrasi din peste sunt extrem de utili in protectia ficatului. Actiunea lor anticolesterol LDL „rau” si antitrigliceride dar si cea antiinflamatorie si impotriva radicalilor liberi, are ca rezultat intarirea ficatului in urma consumului a 4 perle de ulei de peste, timp de 2 luni.
 

Ficatul si dieta
O alimentatie bogata in prajeli si grasimi saturate si in acelasi timp saraca in fructe si legume, deci fara fibre, minerale si vitamine, intoxica ficatul, slabindu-l si predispunandu-l la imbolnavire. Cand este slabit ficatul nu mai poate sa transforme glicogenul in glucoza, determinand hipoglicemia, nu mai poate produce bila, nu mai poate purifica sangele, nu mai poate produce protrombina (responsabila de coagulabilitatea sangelui).
Activitatile biochimice complexe pe care ficatul le indeplineste sunt cunoscute drept functie metabolica, deoarece in practica acest organ intervine in metabolismul mai multor constituienti biochimici din organism:
- proteinele: o mare parte din substantele proteice din sange este produsa de ficat
- zaharuri: aproape in totalitate sunt eleborate de ficat, cel mai important dintre ele, glucoza, poate fi inmagazniata in hepatocite sub forma de glicogen si repus in circuitul sanguin pentru a furniza energie corpului.
-grasimile absorbite din intestin si cele provenite din depozitele de tesut gras pot fi utilizate si in parte eliminate de catre ficat, de mentionat sunt trigliceridele si colesterolul.
-vitamine si hormoni, o mare parte dintre vitamine este metabolizata in ficat, care influenteaza si metabolismul hormonilor. 
 

Mancarea sanatoasa regenereaza ficatul
 Excesul de alimente este unul din motivele proastei functionari a ficatului, deoarece il impiedica sa se implice si in detoxifierea organismului, pe langa sinteza si elaborarea nutrientilor. De cealalta parte, o alimentatie sanatoasa si echilibrata, bogata in antioxidanti, ajuta ficatul sa se elibereze de substantele toxice, cum sunt medicamentele, alcool, deseuri metabolice, celule moarte, dioxina, cafeina, poluanti etc. fara ca hepatocitele sa sufere daune importante. Nutrientii amici ai ficatului, cum sunt vitaminele A, C si E, pe langa seleniu si glutation („proteina vietii”). Se gasesc mai ales in fructe, peste, legume si verdeturi si cereale integrale.
Anghinarea. Cinarina este un acid in organic din anghinae care curata ficatul si reduce nivelul colesterolului „rau” si a trigliceridelor. Mareste fluxul biliar si combate constipatia. Se consuma de 4-5 ori pe saptamana, toamna si iarna, de preferat cruda, condimentata cu ulei de masline presat la rece.
Lamaia.  Contine o mare cantitate de antioxidanti, cum sunt vitamina C si antocianozide, capabile sa curate si sa protejeze celulele ficatului, favorizandu-le regenerarea. Deci, consumati suc de lamaie, diluat cu apa, in cazul in care aciditatea este prea mare.
Marul. Contine triterpenoizi care previn tumorile ficatului . Contine si vitamina C detoxifianta si piruvat care favorizeaza eliminarea grasimii in exces. Doua mere pe zi, bio si cu coaja, sunt necesare pentru a ajuta ficatul.
Orzul. 
Are o actiune detoxifianta si usor laxativa in tulburarile aparatului digestiv, deci si a ficatului. Pentru a te bucura mai bine de valorile sale nutritive, foloseste suc de orz verde sau preparate din orz germinat sau pudra si macerate din orz verde. Acesta favorizeaza regenarea si drenarea ficatului, activeaza sistemul imunitar, combate virusul hepatic in caz de hepatite virale.
De asemenea, ficatul are nevoie de proteine pentru a functiona la standarde normale. Cele mai bune surse de proteine sunt fasolea uscata, nucile si pestele.
 

Inamicii ficatului:
- alimente care contin faina alba, grasimi saturate si zaharuri rafinate.
- bauturile carbogazoase (contin fosfor, care mareste aciditatea sangelui).
- grasimi hidrogenate, chipsuri, fast food, cafeaua cu lapte si zahar
- fumatul si alcoolul
 

Comenteaza

Cauta in:

Newsletter

Citeste acum