Fitness la puterea 50+!

Fitness la puterea 50+!

Fitness la puterea 50+!

 Am intrat in era bunicutilor teribili. Batraneii de astazi sunt capabili de prestatii sportive surprinzatoare. Nu ar trebui schimbata oare si metodologia antrenamentelor lor?

 
Se pot scrie multe randuri despre beneficiile pe care le are activitatea fizica asupra persoanelor deja trecute de varsta primei tinereti. Este un lucru unanim acceptat ca plimbarile stimuleaza activitatea muschilor si a sistemului cardiovascular, ca stretchingul mentine o flexibilitate crescuta a articulatiilor si ridicarea unor greutati minime contracareaza diminuarea masei musculare.
 
Dar daca aceste lucruri sunt deja cunoscute si au fost des mentionate in literatura de specialitate, devine necesar in noul secol sa redefinim termenii care descriu relatia intre sport si varsta a treia.
 
Cu alte cuvinte, daca batranelul de azi este mult mai in forma decat cel de acum 20 de ani, de ce nu am schimba si regulile de antrenament?Poate este cazul sa schimbam optica in ceea ce priveste audienta “over 50”, crescand intensitatea exercitiului fizic? Intrebarea este retorica, pentru ca majoritatea celor care se ocupa de propuneri pentru persoane de varsta a treia la sala, stiu deja ca multi dintre cei care au ales o viata activa, desi au 50-60 de ani, sunt capabili de o performanta sportiva ridicata, in ciuda a ceea ce continua sa afirme o parte din literatura stiintifica.
 
Sa vedem bunicutii in actiune
Buster Martin la peste 100 de ani era inca maratonist (a decedat in aprilie 2011 la varsta de 105 ani). Da, ati citit bine, miticul Buster a reusit sa termine maratonul la Londra si dupa cursa a baut si o bere. El este o exceptie, desigur, dar umanitatea incearca sa devina mai mult sau mai putin ca si el.
 
Pentru a intelege cum s-a schimbat relatia intre sport si persoanele trecute de 50 de ani, este suficient sa vedem numeroasele evenimente rezervate atletilor master si cat de mult sunt acestea frecventate: atletism usor, inot, baschet, volei etc. pana acum cativa ani circuitul master era putin plauzibil sau destinat celor putini capabili sa ii faca fata. Astazi unele intreceri au o amploare incredibila si rezultatele lor ne ajuta sa intelegem care sunt limitele de efort ale persoanelor in varsta sau unde si in care segment de varsta “uzura” fizica este mai pregnanta. 
 
Un instrument de observare il reprezinta recordurile mondiale. Sa controlam de exemplu recordurile masculine la 100 metri. Este stiut ca o data cu varsta densitatea osoasa scade, deci se pierde si din viteza de executie. Dar cand acest fenomen este mai evident?  Plecand de la faptul ca sprinterii de elita alearga suta in mai putin de 10 secunde, descoperim ca recordul in lumea celor peste 60 de ani este de 11,7". Apoi este un salt semnificativ pentru ca timpul cel mai bun peste varsta de 65 de ani este 12,5" iar peste 75 de ani ajungem la 13,61". Intuim deci ca o diminuare sensibila a vitezei survine mai intai la 65 de ani si apoi in jurul varstei de 75. Daca incercam sa comparam cu recordurile la saritura in inaltime, observam o diminuare evidenta intre 70 si 75 de ani, rezultat confirmat de Centrul de Medicina Sportiva din Pittsburgh intr-un studiu din martie 2008. La cursa de 10.000 m se observa acelasi declin in jurul varstei de 70/75 de ani, cu un rezultat de 39’25”, comparativ cu 34’25” la 65 de ani.
 
Este momentul sa ne gandim ca s-a modificat limita de varsta peste care o persoana este considerata batrana?
 Daca da, de ce nu la sala?
Intrecerile master  ne-au demonstrat ca daca este posibila o activitate cu asemenea rezultate in randul seniorilor, a-i supune unor solicitari crescute si diverse si in sala de fitness, vine ca o consecinta fireasca. Un studiu asupra “leg extension” demonstreaza ca o persoana de 70 de ani antrenata are aceeasi forta ca si una de 30 de ani neantrenata. La 30 de ani un subiect neantrenat suporta o scadere puternica a fortei, in timp ce una care practica regulat un antrenament cu greutati o mentine nealterata pana la 60 de ani.
 
Un instructor trebuie sa stie ca nivele de forta pot sa fie mentinute inalte, dimpotriva apare o puternica dilatare a timpilor de recuperare. Asta inseamna ca la nivelul prestatiei in sala, diferentele intre tineri si persoanele peste 60 de ani sunt reduse, in timp ce timpii de recuperare a fortelor difera. Adica, un subiect in varsta necesita un timp de recuperare cel putin dublu fata de un tanar, la fel cum se impune o reducere a volumului de lucru in timpul antrenamentului. Toate acestea sunt valabile si pentru doamnele in varsta, prelungind o forma fizica de invidiat pana la varste inaintate. Nu sunt indicate totusi exagerarile de nici un fel, deoarece problemele musculare care pot interveni sunt greu de reparat.
 
Concluzii 
Audienta alcatuita din persoane trecute de 50 de ani este aceea care va reprezenta obiectul de activitate al instructorilor in viitorul apropiat (mai ales avand in vedere ca multi din cei care acum sunt pasionati de fitness vor atinge varstele mentionate si vor continua sa frecventeze salile). Persoanele in varsta nu isi doresc si nu trebuie sa fie considerate ca si “subiecti ai recuperarii fizice”, atata timp cat intalnim des tenismeni, schiori de aceasta varsta, vivace si plini de energie, care isi doresc ca parametrii exercitiului fizic efectuat sa fie aliniat celui destinat persoanelor mai tinere dar neantrenate.
 
Nici un instructor nu poate promite ca va crea un "Highlander" dar putem siguri ca va garanta o viata activa si fericita, neatinsa de problemele “clasice” ale varstei a treia. Si pentru asta trebuie sa fie mereu informat si chiar sa participe la cursurile care se organizeaza in strainatate si unde va invata cum trebuie sa lucreze cu aceste persoane.

Comenteaza

Cauta in:

Newsletter

Citeste acum