Ora potrivita pentru sport? Cea data de ritmul circadian

Ora potrivita pentru sport? Cea data de ritmul circadian

Ora potrivita pentru sport? Cea data de ritmul circadian

Toate fiintele vii sunt conduse de ritmul biologic care permite organismului sa se adapteze la mediu, regland functionarea acestuia. Ritmul circadian este ritmul biologic care se repeta la aproximativ 24 de ore. El mai este numit ceasul biologic al organismului si poate fi observat mult mai bine la plante si animale. Numele vine din latina “circa” insemnand aproximativ si “diem” care inseamna zi.

Exista trei feluri ale acestui bioritm: de zi, de noapte si unul care le combina pe amandoua. Deoarece fiecare dintre ele au miliarde de reprezentanti in randul speciei umane, nu putem afirma ca exista unul majoritar. Cum, te vei intreba, nu e predominant cel de zi? Doar toti ne trezim dimineata si mergem la munca sau la scoala. Ei bine, nu este asa. Acestea sunt obisnuinte generate de reguli si dorinta de a ne adapta in societate.

- Persoanele cu ritm de zi sunt adorate la scoala si la serviciu. Ele adorm devreme si se trezesc cu usurinta la ore mici ale diminetii fara probleme si se pun in miscare imediat, fara sa mai leneveasca inca 5 minute sau sa traga de timp.

- Persoanele cu ritm circadian de noapte au fost considerate ciudate in multe culturi, de-a lungul timpurilor. Cartile si filmele ne-au invatat ca noaptea circula personaje rele: zombi, criminali, vampiri si vrajitoare :). Dar sa nu uitam ca si foarte multi oameni de creatie lucreaza mult mai bine noaptea, cand e liniste totale.

O metoda buna ca sa aflati ce ritm circadian aveti este sa va masurati temperatura la fiecare ora. Vazand orele cand temperatura corpului incepe sa fie mai ridicata, veti sti ce ritm circadian aveti. O temperatura ridicata la 7 dimineata sau la 6 seara va spun daca sunteti diurn sau nocturn.

Ceasul biologic poate fi si “reglat”. Cine incepe o munca de noapte si trebuie sa fie treaz si atent pe toata durata noptii, dormind ziua, la inceput are dificultati sa se adapteze, dar in timp ritmul sau natural se va altera. Cu totii blestemam ziua de luni, care ne pare atat de grea, tocmai pentru ca in weekend ritmul nostru circadian tinde sa se modifice. :)

Astfel ajungem si la modul in care ceasul nostru biologic ne influenteaza activitatea sportiva. Dimineata muschii sunt inca rigizi, temperatura corporala mai scazuta. Frecventa cardiaca e la minimul sau zilnic. In schimb se inregistreaza un maxim pentru activitatile cognitive si munca intelectuala. Asta inseamna ca sunt favorizate sporturile care cer dexteritate sau au componente tehnice si tactice inalte: tir cu arcul, windsurf, etc. La pranz foarte multi sportivi aleg sa se antreneze in pauzele de masa sau de relaxare. Ritmul nu este foarte sustinut, de aceea joggingul, yoga sau un aerobic usor sunt indicate. In primele ore ale dupa-amiezei incepe sa se inregistreze o crestere a temperaturii corporale, productia de adrenalina atinge varful zilnic, ceea ce ridica rezistenta la durere. Caile respiratorii sunt mai deschise, eficienta cardiaca este ridicata, deci tenis, volei, fotbal sau haltere sunt acum sporturile recomandate. Seara intre 18 si 19.30 capacitatea metabolica (aeroba si anaeroba) sunt ridicate, se inregistreaza valori maxime ale consumului de oxigen, deci un atlet poate desfasura o activitate intensa. Recomandate sunt inotul, gimnastica cu corpul liber, exercitii in sala de forta, clase de cardio, toate urmate, bineinteles, de stretching.

Daca nu iti cunosti inca bioritmul, cel mai bine ar fi sa incerci o saptamana sau doua sa frecventezi sala la ore diferite pentru a intelege cand poti da maximul la antrenamente.

Comenteaza

Cauta in:

Newsletter

Citeste acum